About

BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI (PULA) KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU, ALLAH MENGETAHUI, SEDANG KAMU TIDAK MENGETAHUI.................[SURAH AL-BAQARAH:216]

Thursday 7 April 2011

Pilihan Hatiku



Setiap makhluk ciptaan Allah S.W.T ditakdirkan hidup berpasangan. Begitu juga manusia, perasaan cinta kasih dan sayang sesama manusia adalah fitrah kejadian manusia. Manusia diberi pilihan untuk memilih pasangan hidupnya berpandukan syariat yang telah ditetapkan Allah S.W.T. Cinta sesama manusia itu akan lebih indah jika ditemerai dengan suatu ikatan yang sah iaitu pernikahan.




Lelaki pilihan hatiku:



1. Beragama


Sabda Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud:


“Wanita itu dinikahi kerana empat perkara. Kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah yang beragama, pasti engkau beruntung.”



Hadis ini juga digunapakai dalam pemilihan calon suami. Aku meletakkan syarat keagamaan yang paling utama kerana bagi aku agama adalah sesuatu yang sangat bernilai dalam hidup ini sehingga tidak boleh dinilai dengan harta. Lelaki yang mempunyai pegangan agama akan membimbing isterinya dan anak-anaknya ke jalan yang diredhai Allah S.W.T.




Firman Allah S.W.T yang bermaksud:


Kaum lelaki itu adalah pemimpin terhadap kaum perempuan.”

(Surah An-Nisa’:34)



Jika kacak tetapi tidak mempunyai akhlak yang mulia dan iman di dada tiada gunanya. Apakah boleh memimpin kita hingga ke syurga? Fikir-fikirkanlah wahai lelaki yang akan bergelar suami, ini adalah amanah Allah untuk anda mampukah anda untuk memikulnya? Bagi wanita pula, pilihlah lelaki yang terbaik agamanya dikalangan sejuta muslimin di dunia ini. Anda mempunyai pilihan, pilihan di tangan anda, pilihlah yang terbaik untuk diri anda sendiri dan anak-anak anda kelak. Perasaan cinta, kasih dan sayang sesama manusia bukan hanya di dunia sahaja, tetapi perasaan cinta itu membawa hingga ke akhirat, cinta sampai syurga, di samping rahmat dan redha dari Allah S.W.T. Bukan cinta yang hanya berlandaskan nafsu semata-mata.




2. Menjaga pandangannya


Emas diuji dengan api, wanita diuji dengan emas dan lelaki diuji dengan wanita.



Firman Allah S.W.T yang bermaksud:


Katakanlah kpd lelaki-lelaki yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya dan memelihara kemaluannya, yang demikian itu lebih suci bagi mereka. Sungguh Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat.”

(Surah An-Nur: 30)




Lelaki yang baik sentiasa menundukkan pandangannya daripada melihat sesuatu yang jelas haram disisinya. Aku inginkan lelaki yang sentiasa menundukkan pandangannya daripada melihat wanita ajnabi. Agak sukar sekali untuk berjumpa dengan lelaki seperti ini, terlalu sukar. Tetapi akan aku gagahkan diri ini untuk memiliki lelaki seperti ini. Tiada suatu yang mustahil di sisi Allah. Insya_Allah aku akan memilikinya.




3. Ikhlas


Keikhlasan itu mempunyai kilauan dan sinar meskipun ribuan mata tidak melihatnya.



Aku inginkan lelaki yang benar-benar ikhlas mencintaiku. Menerima diriku (baik dan buruk) seadanya dan menerima familyku seadanya. Sentiasa sabar melayani kerenahku dan menjadi penawar kepadaku di saat suka dan duka.



Keikhlasan itu sukar untuk dinilai, keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat. Ikhlas itu menjadi rahsia Allah, hanya Allah sahaja yang tahu segala-galanya. Insya_Allah, aku akan memperoleh seorang suami yang benar-benar ikhlas mencintaiku dunia dan akhirat.



~Imam Muda Asyraf dan isteri. Bahagia sungguh mereka. Memperoleh pasangan yang soleh dan solehah adalah impian setiap insan. Moga aku memperoleh pasangan yang soleh suatu hari nanti. Amin Ya Rabb~



**Apabila anda mengharapkan Allah sentiasa menganugerahkn kpd anda apa-apa yang anda cintai dan sukai, maka hendaklah anda menjaga dan melaksanakan apa-apa yg dicintai dan disukai Allah.





Wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan sebaliknya.”





Aku sentiasa berusaha memperbaiki diriku untuk menjadi wanita solehah. Moga aku bertemu dengan lelaki soleh yang menjadi dambaanku selama ini. Hidup ini terlalu mahal untuk kita korbankan hanya kerana kita tidak sabar, kurang tawakal dan tidak yakin akan ketentuan Allah. Allah pasti akan berikan yang terbaik buat kita.



Pasti!!!





"Ceriakan Dirimu Dengan Senyuman"


⎝⏠⏝⏠⎠MeL Az-ZaHRa⎝⏠⏝⏠⎠









































9 comments:

faten. said...

lelaki soleh adalah dambaan wanita solehah,
wanita solehah adalah dambaan lelaki soleh.
insyaallah..allah menentu segalanya..
:)

Mel Az-Zahra said...

Insya_Allah.....Amin =)

Bulan Syurga Firdausi said...

Allah.......
memg betul.....
:-) semoga sy trus diberi kesabaran...

Mel Az-Zahra said...

Insya_Allah...org yg sabar disayangi Allah..moga dipermudahkan segalanya...Insya_Allah Allah akan berikan yang terbaik utk kita..Sesungguhnya dia mengetahui apa yang terbaik utk kita...

Hadi Bin Othman said...

Biiznillah ukhti..doa senjata org islam..berdoalah..

Mel Az-Zahra said...

Ye..Thanks...Berdoalah kpd Allah S.W.T, nescaya DIA akn memperkenankan doa hambaNYA... =)

ساريده سنين said...

Salam ukhuwah..InsyaAllah akan mendpt apa yg dihajatkan..

Mel Az-Zahra said...

Amin...Moga dimakbulkan Allah S.W.T. Insya_Allah.

Bulan Syurga Firdausi said...

Allah Maha Adil ;)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...