About

BOLEH JADI KAMU MEMBENCI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BAIK BAGIMU, DAN BOLEH JADI (PULA) KAMU MENYUKAI SESUATU, PADAHAL IA AMAT BURUK BAGIMU, ALLAH MENGETAHUI, SEDANG KAMU TIDAK MENGETAHUI.................[SURAH AL-BAQARAH:216]

Friday 26 June 2009

Diet Mengikut Sunnah Rasulullah S.A.W.

Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU, cth: koktel

* Kita dilarang makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Rasulullah S.A.W mencegah kita makan ikan bersama susu kerana dikhuatiri mudah mendapat penyakit. Hal ini telah dibuktikan oleh para saintis di mana hasil kajian yang diperoleh didapati badan ayam mengandungi ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang boleh merosakkan usus kita.

Jangan makan BUAH selepas makan nasi, sebaliknya makan buah terlebih dahulu baru makan nasi.

Tidur 1 jam selepas makan tengah hari.

Jangan sesekali tinggal makan malam. Sesiapa yang tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda.

Penjagaan kesihatan diri menurut al-Quran iaitu:

Mandi pagi sebelum subuh, sekurang-kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangkan lemak terkumpul. Kita boleh saksikan bahawa kebanyakan orang yang mandi pagi badannya tidak gemuk.

Rasulullah S.A.W mengamalkan "minum segelas air sejuk" (bukan air ais) setiap pagi. INSYA_ALLAH jauh dari penyakit (susah mendapat penyakit).

Waktu solat subuh disunatkan kita bertafakur (sujud sekurang-kurangnya seminit selepas membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Hal ini telah dibuktikan oleh Saintis, mereka telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yang tidak dipenuhi darah. Apabila bersujud, maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

Rasulullah S.A.W. juga mengamalkan makan dengan tangan dan bila selesai makan hendaklah menjilat jari. Saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terdapat di celah jari, iaitu 10 kali terdapat dalam air liur (enzim amilase
).

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...